Naujienos
Vasara be streso: kaip padėti vaikui su specialiaisiais ugdymosi poreikiais per atostogas?
Vasara daugeliui vaikų – atostogos ir laisvė. Tačiau vaikams, turintiems specialiųjų ugdymosi poreikių, tai dažnai yra laikas, kai nutrūksta jų saugumo jausmą kurianti rutina, atsiranda mažiau struktūros, o padidėjęs neapibrėžtumas kelia stresą. Tėvams tai tampa iššūkiu: kaip padėti vaikui sklandžiai pereiti į vasaros ritmą ir kartu išsaugoti pasiektą pažangą?
Kodėl vasara kelia stresą vaikams su SUP?
Kaip specialistė dirbanti su specialiųjų ugdymosi poreikių turinčiais vaikais, norėčiau aptarti: kodėl vasaros atostogos nėra tokios paprastos būtent šiems vaikams? Tai laikotarpis, kai nutrūksta įprasta rutina, sumažėja struktūros ir kartu didėja neapibrėžtumas. Tai tampa tikru iššūkiu tėvams: kaip padėti vaikui pereiti į vasaros režimą sklandžiai ir be didelio streso?
Specialieji ugdymosi poreikiai gali būti labai įvairūs: nuo kalbinių ir mokymosi sunkumų (pvz., disleksijos, disgrafijos, diskalkulijos), dėmesio sutrikimų (ADHD), iki emocinių, elgesio ar sensorinių iššūkių. Nepaisant skirtumų, daugumai šių vaikų bendra yra viena – nuspėjamumo ir aiškumo poreikis.
„Mokiniai per vasaros atostogų laiką praranda nuo 17% iki 34% skaitymo ir matematikos įgūdžių, o mokiniai su specialiaisiais poreikiais patiria dar didesnius praradimus“
(CentralReach, 2021). Taip pat pastebima, kad vaikai su ASS, disleksija ar ADHD dažniau susiduria su padidėjusiu nerimu, nuotaikų kaita, jiems sunku persiorientuoti į kitokį dienos ritmą ar socialinę aplinką. „Mokiniams su autizmo spektro sutrikimais vasaros atostogos gali sukelti stresą dėl pasikeitusios rutinos ir socialinių sąveikų sumažėjimo“
(Sarris, 2017; National Institutes of Health).
Kodėl svarbi struktūra
Mokykla – tai rutinos jausmas, kuris paverčia dienas aiškiomis, nuspėjamomis ir suplanuotomis, o tai palengvina ne tik vaiko gyvenimą, bet ir visos šeimos. Mokykloje yra aiški dienos pradžia, pamokų laikas ir pamokų tvarkaraštis/eiliškumas, aiškios pertraukos ir pažįstami mokytojai, klasės taisyklės, valgymo laikas.
Vos prasidėjus vasaros atostogoms – visi šie formalumai dingsta. Vaikams turintiems spec. ugdymosi poreikių padidėja nerimastingumas, atsiranda sensorinis dirglumas, gali pasireikšti nuotaikų kaita, susikaupimo iššūkiai, tuo pačiu elgesio pokyčiai, miego kokybės sutrikdymas. Einama vėliau miegoti, tuomet vėliau ir keliamasi, nereguliarus valgymo laikas, nauji žmonės, naujos aplinkos. Tėvams dažnai tampa sunku įvertinti ir atskirti, kad vaikas greičiau pervargsta ir tai atsiranda dėl rutinos stokos. Juk vaikui prasidėjo vasaros atostogos, koks pervargimas?
Kaip mokytis be spaudimo
Šioje sunkioje vasaros atostogų kelionėje nebelieka ir mokytojų pagalbos, todėl tėvams reikalingos išankstinės instrukcijos, kurios galėtų pagelbėti tinkamai struktūruoti ir padėti savo vaikui šiuo laikotarpiu. Visų pirma sukurkite aiškią rutiną, kurioje nereikia laikytis griežtos dienotvarkės ir užtenka įsivesti minimalią struktūrą. Tai gali būti pagrindinės dienos veiklos, kurios siejamos su valgymo laiku – pusryčiai, priešpiečiai, pietūs, vakarienė. Tarpuose tarp šių rutinų siūlyčiau turėti laiką pasivaikščiojimams, ekranų laiką, laisvą laiką, kuris būtų pasirenkamas iš kelių suplanuotų veiklų – paliekant vaikui galimybę rinktis, tačiau tėvams pasirinkimus suplanuojant iš anksto. Gal tai susitikimas su draugu/e, piešimas su akvarele, sausainių kepimas ar pan., kai atsižvelgiama į vaiko poreikius/polėkius/hobius ir, žinoma, tėvų galimybes.
Tam siūloma naudoti vizualinius kalendorius, kurie vaikui padės suvokti laukiančias veiklas, o atlikus tam tikrą veiklą būtų galima pažymėti, kad veikla atlikta. Puikus žaidybinis momentas, tačiau kartu ir ugdantis, nes vaikas tai galimybė mokytis laiko planavimo.
Dirbdama su vaikais pastebėjau, kad laisvė vaikui privalo turėti ribas. Pavyzdžiui, „tarp 15 ir 17 val. gali rinktis ekranų laiką arba knygą“. Kaip jau minėjau, pasirinkimas suteikia teisingos kontrolės jausmą ir nesukelia chaoso bendroje rutinoje. Vaikas jaučiasi svarbus, nes gali rinktis ir padaryti sprendimą.
Dažniausiai prieš atostogas tėvai klausia: kokie rekomenduojami vasaros namų darbai. Tad atsakysiu į klausimą, kaip mokytis vasarą be spaudimo. Vaikams, kurie susiduria su skaitymo iššūkiais, rekomenduočiau klausytis audio knygų ir išbandyti skaitymą poroje. Vaikams, turintiems dėmesio sunkumų – trumpi žaidimai su skaičiais, orientuoti į judesį. Mokymasis vasarą neturėtų būti formali veikla – bet jis gali būti natūralus ir iš anksto įtrauktas į dienos rutiną.
Staigūs pokyčiai yra neatsiejama vasaros dalis ir gali pasirodyti, kad jų išvengti neįmanoma, o jiems pasiruošti taip pat nėra galimybės. Tikrai ne. Sakykime, jeigu planuojama stovykla, kurią lankys vaikas, kelionė ar nauja veikla, pristatykite ją iš anksto: aptarkite, parodykite nuotraukų, suvaidinkite situaciją. Vaikams reikia laiko apdoroti pokyčius – ir tai visiškai natūralu. Pagalvokite apie save, kaip jautėtės pirmą dieną naujame darbe, naujoje aplinkoje?
Vaikai linkę siųsti neverbalinius signalus, tad vaikui pradėjus elgtis neįprastai – svarbu atkreipti į to priežastis, kurios gali slėptis kiek giliau. Pavargęs vaikas nepasakys to žodžiais, bet kūno kalba tikrai padės suprasti, gali atsirasti ir fiziniai nusiskundimai, tokie kaip ,,man skaudą galvą, pilvą”. Ir dažnai pailsėjus visi šie simptomai dingsta be vaistų ar išskirtinio dėmesio.
Svarbiausia - ryšys
Vasaros tikslas yra išlikti rutinoje, tačiau tikrai neperspaudžiant, nes vasaros atostogų laikas nėra apie mokymąsi, ,,spragų kamšymą“, tai apie daugiau laiko kartu, apie ryšį, kuriame vaikas jaučiasi saugus, išgirstas ir suprastas. Net jeigu struktūra ir nėra tobula, net jeigu planai ir griūna – tėvų galia būti šalia, kantriai reaguoti ir palaikyti vaiką yra vertingiausia dovana. „Svarbiausia ne veiklų kiekis, o reguliariumas, aiškumas ir ryšys – tai padeda vaikui išlaikyti stabilumą, kai aplinka keičiasi“, – teigia tyrėjai iš National Center for Learning Disabilities.
Specialiųjų ugdymosi poreikių turintys vaikai vasaros atostogų metu patiria tą patį pasaulį – tik kiek kitaip. Kai kurie iš jų girdi garsus garsiau, jaučia pokyčius stipriau, išgyvena pertrauką tarp mokslo metų daug giliau ir intensyviau. Tai galimybė mums visiems ugdyti empatiją, kantrybę ir lankstumą. Paruošti vaiką vasarai – tai ne siekti tobulumo, o padėti jam išlikti saugiame, ramiame pasaulyje. Tėvai nebūtinai turi suplanuoti kiekvieną minutę. Svarbiausia – aiški kryptis, šiek tiek struktūros ir daug supratimo.
Vasaros sėkmė matuojama ne veiklomis, o ramybe ir saugumo jausmu, kurį vaikas parsineša į rugsėjį. Skirkime laiko planavimui – kad vasaros laikas taptų ne tik poilsiu, bet ir saugia, emociškai stiprinančia patirtimi vaikui.
Naudoti šaltiniai:
- Kuhfeld, M., & Tarasawa, B. (2020). The COVID-19 slide: What summer learning loss can tell us about the potential impact of school closures on student academic achievement. NWEA